Hitachi Vantara Pentaho Community Forums
Results 1 to 9 of 9

Thread: Two newbie questions

Default Two newbie questions

Hello, im newbie user of kettle i have two questions:

1 - I use Opensuse 11.3 ( Linux): When i want to run spoon.sh from console i get the error unable to access launcher.... I make the same instruction with kettle3.2, 4.0 and 4.0.1 and worked fine... Perhaps some bug or some change in 4.1 ???

eduardonuevo@Desktop:~$ '/usr/local/data-integration/spoon.sh'
    /home/eduardonuevo
    Unable to access jarfile launcher/launcher.jar

2 - Which version should i use ? Are the zip and tar.gz the same ? Whats the difference with pdi-ce-src ?? I have downloaded the tar.gz file...

pdi-ce-src-4.1.0-stable-r14410.zip 2010-11-30 115.0 MB
    pdi-ce-javadoc-4.1.0-stable.zip 2010-11-30 11.0 MB
    pdi-ce-4.1.0-stable.zip 2010-11-30 106.9 MB
    pdi-ce-4.1.0-stable.tar.gz 2010-11-30 106.5 MB

Thanks in advance

Edu

Hi Edu.
    I can answer only the second part.

SRC means SOURCE. That is, that file contains the source code of the program.
    Between the .zip and .tar.gz there are no differences, I guess, just a different compression method (but I could be wrong).

I think that you shold use the stable.zip or the stable.tar.gz, not the javadoc.

Mick

I answer the first question to myself:

I have change spoon.sh ( the code) of kettle 4.1 by the spoon.sh given in kettle 4.0.

If i change the spoon.sh of kettle 4.1 by the spoon.sh of kettle 4.0.1 it gives me error:
    Desktop:/ # '/usr/local/data-integration/spoonbueno.sh'
    Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: org/eclipse/swt/widgets/Composite
    at java.lang.Class.getDeclaredMethods0(Native Method)
    at java.lang.Class.privateGetDeclaredMethods(Class.java:2427)
    at java.lang.Class.getMethod0(Class.java:2670)
    at java.lang.Class.getMethod(Class.java:1603)
    at org.pentaho.commons.launcher.Launcher.main(Launcher.java:132)
    Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: org.eclipse.swt.widgets.Composite
    at java.net.URLClassLoader$1.run(URLClassLoader.java:202)
    at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
    at java.net.URLClassLoader.findClass(URLClassLoader.java:190)
    at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:307)
    at java.lang.ClassLoader.loadClass(ClassLoader.java:248)
    ... 5 more

Hope this change wont break anything....

Perhaps a bug ??

Hi Edu,

I'll try to answer both questions:

1.- If you edit Spoon.sh, the last line tries to execute the "launcher.jar":
    STARTUP="-jar launcher/launcher.jar"
    $JAVA_BIN $OPT $STARTUP -lib $LIBPATH "${1+$@}"

In my case, PDI 4.0.1, the launcher.jar is correct so spoon.sh is running ok. Edit Spoon.sh for your version and check if the launcher.jar is accessible

2.- I think Mick_data is rigth. The content of both files should be the same, the difference is the compresion method. I should use pdi-ce-4.1.0-stable.zip (or .tar.gz)

Hope this helps.
    Regards,
    Aitor

Hi again,

I've checked Spoon.sh for PDI 4.1 ant there is a difference when running launcher.jar. The last line is:

"$_PENTAHO_JAVA" $OPT $STARTUP -lib $LIBPATH "${1+$@}"

I would try changing this to: $JAVA_BIN $OPT $STARTUP -lib $LIBPATH "${1+$@}"
    You also have to define $JAVA_BIN because it is not defined for 4.1 version.
    Just add the following line before running launcher.jar:
    JAVA_BIN=java

Hope this helps.
    Regards,
    Aitor

Joder aitor... hablame en español ejjejej

Lo que he hecho y me ha funcionado ha sido cambiar a saco todo el spoon.sh del 4.1 que no me funcionaba por el del 4.0.1 que como a ti me funcionaba... Ahora me funciona.... Lo que no se ( no creo) es si afecta para algo en el funcionamiento del programa....

Gracias por tu ayuda...

Respecto a las versiones a descargar: creo que .tar.gz es para linux y mac y la .zip para Windows.... Me parece que la src lleva incluido el codigo fuente de kettle....por eso ocupa algo mas...

Jajaja. Te he respondido en ingles por respetar el idioma del foro...

Supongo que es logico que te funcione al hacer ese cambio porque la estructura de las librerías es la misma... No creo que afecte el cambio, debería de funcionar bien. Sobre lo de las versiones, el tar.gz tambien se puede descomprimir en windows, y el .zip creo que no se puede descomprimir en linux aunque no estoy seguro. Y normalmente estas distribuciones (las que son libres) tienen opción de cambiar el codigo, por eso está disponible en la forja (yo de momento no me la voy a jugar a cambiar el código de Kettle )

Suerte!
    Aitor

Quote Originally Posted by eduardo41974 View Post
    Desktop:/ # '/usr/local/data-integration/spoonbueno.sh'
    Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError:
    ...
    Usually this happens because you don't launch Spoon from the Kettle directory.
    You should change directory first ( cd /usr/local/data-integration/ )

Eduardo: Usualmente esto sucede porque no estas posicionado en el directorio de Kettle. Antes de ejecutar Spoon tenes que moverte a ese directorio.
    Si lo estas lanzando desde un acceso directo, tenes que poner el directorio de Kettle en la opcion "start in:" de las propiedades del acceso directo.

Yes but it worked in 4.0.1 so perhaps there is an error in spoon.sh made in kettle 4.1... In all other spoon.sh ( kettle 4.0.1,4.0,3.2) works fine...

Si pero funciona con los spoon.sh de kettle 4.0.1, 4.0, 3.2... o sea que a lo mejor hay un error en el spoon.sh de kettle 4.1....

Como he dicho antes reemplazando el spoon.sh de 4.0.1 en 4.1 funciona bien...

Gracias